Andra delen av reliningen försenad

På grund av sjukdom har starten av den andra delen av reliningen blivit försenad. Exakt nytt datum är ännu inte klart, men vi räknar med att denna andra del av projektet ska kunna komma igång i november. 

Den här delen av projektet kommer bara att ta en till två dagar per lägenhet, och du kommer att få information när det blir dags för just din lägenhet. 

Trots förseningen räknar entreprenören med att hela reliningarbetet ska kunna bli klart enligt tidplan, det vill säga i början av 2024.

Container för grovavfall kommer 29 september

Fredag den 29 september klockan 07.30–14.30 kommer containern for grovafall till oss igen. Containern placeras på samma plats som tidigare år, det vill säga på parkeringen vid garage 32.

Vi har även burar för elektronik och el-artiklar. Däremot får man inte kasta kyl/frys, spis, tvätt/diskmaskin, mikrovågsugn, bildäck, lysrör, batterier eller färg här.

Uppdaterad: Entreprenören kommer tillbaka en gång till för att avsluta reliningarbetet

UPPDATERING: arbetena är försenade. Läs mer här.

Just nu pågår arbetet med reliningen för fullt i våra lägenheter. Notera att entreprenören sedan kommer att återkomma för en avslutande insats. Detta kommer bara att ta en till två dagar.

När kommer de till dig?

Titta i tabellen nedan. (Den är inte särskilt vacker, men det är så bra den kan bli här på hemsidan utan en massa krångel med kodning osv.)

Finns din adress inte med här? Det är för att datum för den inte är bestämd ännu, och du kommer att få information när det blir aktuellt.

Så sköter du ditt avlopp efter reliningen

Efter reliningen vill vi naturligtvis att våra avlopp ska kunna fungera så bra och så länge som möjligt. För att hjälpa oss med detta har entreprenören ställt samman ett antal punkter som är viktiga att tänka på för de boende:

Skriv gärna ut bilden och sätt upp den där du hittar den när den behövs – varför inte på insidan av dörren förrådet eller till ditt städskåp?

Klicka här för att ladda ned bilden som pdf!

Vattnet stängs av medan din lägenhet relinas

Några lägenhetsinnehavare har trots anvisningar från entreprenören hällt ut vätska i avloppet medan arbetet med relining pågått i deras lägenheter. Detta har orsakat problem och skador.

För att förhindra en upprepning stängs det inkommande vattnet av i din fastighet medan infordringsarbetet pågår där. Under tiden får ingenting hällas ut i avloppet.

Vatten finns att ta i hygienboden, och det går bra att diska i soprummet vid trappa 31 B.

Frågor om detta: ring ansvarig arbetsledare Kim Karlsson, telefon 0731-44 67 67.

När kommer relingen till ditt hus?

Nu är arbetena med relining av våra avloppsstammar igång. Men när kommer de till dig?

  • 2/6–16/6: Rönnebergavägen 31
  • 19/6–28/6: Rönnebergavägen 29
  • 29/6–7/7: Rönnebergavägen 37
  • 7/8–24/8: Rönnebergavägen 35
  • 25/8–7/9: Rönnebergavägen 33
  • 8/9–28/9: Rönnebergavägen 39
  • 29/9–9/10: Rönnebergavägen 43
  • 10/10–18/10: Rönnebergavägen 41
  • 19/10–1/11: Rönnebergavägen 45

Töm fickorna innan du tvättar

Några av våra medlemmar har fått klädesplagg förstörda på grund av diverse skräp i tvättmaskinen – skruvar, spikar, hårnålar, mynt, stenar och liknande.

Därför är det mycket viktigt att du tömmer fickor på plaggen som ska tvättas.

Ska du tvätta en BH med bygel ska en tvättpåse användas, annars kan bygeln fastna i tvättmaskinens trumma och förstöra andra klädesplagg.

Varje gång vi får problem med tvättmaskinerna behöver en tekniker tömma trumman och se till att maskinen är hel. Detta kostar föreningen onödiga pengar och påverkar naturligtvis allas månadsavgift negativt.

Arbetet med relining börjar i maj

Nu är tidplan för reliningen klar. De viktiga datumen är följande:

  • 22/5–27/5: Etablering av bodar och annat som hör till entreprenörens arbetsplats hos oss
  • 23/5–14/11: Reliningarbete i källarna
  • 4/10 2023–19/1 2024: Reliningarbete i lägenheterna.
  • 22/1–26/1 2024: Återställning av byggarbetsplatsen
  • 24/2 2024: Slutbesiktning

Alla boende kommer att informeras när det blir dags för arbeten i respektive trappuppgång.

Felanmälan? Kontakta HSB Skåne!

Om det uppstår något fel i huset ska detta anmälas till HSB Skåne, som numera förvaltar vår fastighet. Detta kan man göra 

  • per telefon – 046-210 85 00
  • på internet. Här finns också en beskrivning av vad som kan felanmälas och vad man med fördel kan göra själv.

HSB Skånes ”vanliga” felanmälan är bemannad under kontorstid. Akuta fel – som vattenläckor, stopp i avlopp eller strömlöshet – kan dock anmälas dygnet runt på 046-210 85 00.